NAAR DE “COSTA DEL SOL” en VERDER (week 4)

WOENSDAG 13 FEBRUARI

IMG_2499 We genieten in Guardias Viejas van weer een mooie zonnige dag met weinig wind en net als vorig jaar zien we ook nu weer rondom de camper het bijzondere vogeltje, waarvan we denken dat het de “Rosse Waaierstaart” is, een vogeltje dat alleen in het uiterste zuiden van Europa voorkomt en verder in Noord Afrika en het Midden Oosten, vorig jaar lukte het niet dit vliegensvlugge beestje op de foto te zetten, deze keer hebben we meer geluk! Hij komt nu heel dichtbij, als je heel stil zit zelfs op minder dan een meter afstand, geweldig!

DONDERDAG 14 FEBRUARI

We blijven nog een dag plakken, het is prachtig weer en daar genieten er volop van. ‘s Ochtend fietsen we naar Almerimar, zo’n zes kilometer naar het oosten, een gezellig havenplaatsje met weinig hoogbouw zoals je dat aan de andere Costa’s wel ziet, fietsen rond de grote jachthavens, kijken bij de nieuwe camperplek en nemen ook nog een kijkje bij de vissershaven, altijd leuk! Onze waterpomp heeft het gisteren begeven en gelukkig vinden we in een Nautischeshop een vergelijkbare pomp, even klussen en we hebben gelukkig weer stromend water.

VRIJDAG 15 t/m ZONDAG 17 FEBRUARI

IMG_2519 We krijgen maar niet genoeg van dit plekje op “Playa de Los Baños”, het is hier heerlijk, en het voordeel van camperen is dat je per dag kunt bedenken wat je gaat doen. Het is hier nog steeds heel mooi weer en daarvoor kwamen we hier toch! Zaterdag weer op de fiets naar Almerimar geweest en bij de Mercadona boodschappen gedaan. We zijn blij met de Mercadona, vorig jaar hoorden dat we het aan deze winkelketen te danken hebben dat er rondom Almerimar campers gedoogd worden. Zij besloten “Geen campers, dan sluiten wij ’s winters de winkel”!

IMG_2522 Het is nog erg rustig als we nog weer eens langs de jachthaven fietsen, op bijna geen enkele boot is een sterveling te bekennen, of er is niemand, of ze liggen allemaal nog in bed wat ik me nauwelijks kan voorstellen omdat het inmiddels half is. Het water is helder en tussen de voornamelijk zeilboten zien we hele scholen vissen zwemmen. Tegen de gevel van één van de appartementen zitten vier papagaaien, twee ervan kunnen we in één opname vastleggen.

IMG_2518 Elke reis leer je wel weer nieuwe mensen kennen, we maken hier nader kennis met Elza en Peter uit Wijk bij Duurstede, vorig jaar stonden we ook al twee dagen naast elkaar, met Piet en Elly uit Leerdam, zij hebben net als wij een weblog met de leuke fonetische naam “toesjoeranroet” en met Bert en Gees uit Markelo. Uit Nederland horen we alleen maar berichten over kou, sneeuw, gladde wegen en strooizout tekorten, hier schijnt de hele dag de zon, we beseffen weer eens hoe goed we het hebben en hoe bevoorrecht we zijn dat we deze reizen kunnen maken.

MAANDAG 18 FEBRUARI

IMG_2534Sinds gistermiddag is voor het eerst in de drie weken dat we aan de “Costa del Sol” zijn bewolkt en is het niet meer behaaglijk om buiten te zitten, ook voor vandaag wordt hetzelfde weertype voorspeld, ons weerstation geeft zelfs regen aan! Op zich zijn dit soort bewolkte dagen prachtige reisdagen en we besluiten dan ook weer “On Tour” te gaan. Gisteren nog een wandeling langs de zee gemaakt en dan kom je altijd weer bijzondere dingen tegen zoals de paarse zee-egel.

IMG_2538 We gaan vandaag weer zoveel mogelijk de route langs de kust volgen (A-340a) en net voor Adra komen we de eerste Lidl tegen, na zes dagen is het de hoogste tijd de voorraad weer aan te vullen. Vanaf Adra tot een Nerja volgen we de groen gearceerde route, alleen het kleine stukje tussen Motril en Salobrana staat niet te boek als landschappelijk aantrekkelijk en dat is ook zo, de rest van de route is wel mooi. Al slingerend rijden we langs de kust, soms boven- en soms op zeeniveau, aan de andere kant ligt de Sierra Nevada.

IMG_2542 In Balerma is markt en omdat we nog op zoek zijn naar wat Spaanse attributen voor onze jongste kleindochter (ze wil graag een haardot en oorbellen in rood met zwart) stoppen we en gaan even neuzen. Het is geen toeristische markt, dus geen Spaanse jurkjes etc., het is vnl. een textiel markt, linnengoed, kleding, ondergoed etc. en twee kramen met groente en fruit. Van Piet en Elly de tip gekregen van een mooie plek in La Herradura en daar gaan we zeker even kijken. Helaas, helaas, hier mag je niet meer staan, de borden staan al bij de ingang van het dorp!

IMG_2544 Als we La Herradura uitrijden zien we Piet en Elly, zij willen het dorp net inrijden en wij kunnen nog net op tijd seinen dat het geen zin heeft. Vorig jaar hebben we in Benajarafé een leuke plek ontdekt maar ook daar mogen nu geen campers meer staan tussen 21.00 en 09.00 uur. Rondom Torre del Mar staan overal van deze borden, we hadden het al gehoord en nu weten het zeker! We rijden samen een stukje terug en parkeren de campers in Torrox Costa, in de straat tegenover het gekleurde hotel staan al meer campers en wij gaan er bij staan.

DINSDAG 19 FEBRUARI

IMG_2551 De weermannen krijgen helemaal gelijk, gisteravond viel er al een buitje en vanochtend tikte een aanhoudende regen zachtjes op ons dakluik, we blijven wat langer liggen, het is zo’n rustgevend gevoel! Nemen afscheid van Piet en Elly en gaan weer verder richting Portugal, nemen nu niet de kustweg en de mooie route door het binnenland, er valt met dit weer weinig te zien, de wolken verbergen de bergen. We nemen de A-7 ‘Autovía del Mediterráneo’, de A-45 ‘Autovía de Málaga’ en de A-92 en rijden richting Sevilla, we passeren o.a. Malaga, Antequera en Osuna.

IMG_2557 Onze plannen om naar de camperplaats in Marchena te gaan worden gewijzigd, het regent nog steeds en we besluiten in één keer door te rijden naar Portugal, lang leve het camperleven, we hebben nergens iets besproken en kunnen gaan en staan waar we willen! Onze navigatie geeft aan dat we rond drie uur Portugese tijd (in Portugal is het één uur vroeger) aan zullen komen in Vila Real de Santo Antonio. Al met al is het een trieste dag, soms wordt het even lichter en krijgen we hoop op beter, even daarna is het weer helemaal mis en is het boven ons één grijze massa,

IMG_2571 We blijven hoop houden dat het in Portugal beter is, misschien wel tegen beter weten in! Het is wel zo hoe dichter we bij de grens komen hoe lichter het wordt, er is weer onderscheid in de wolkenmassa’s en heel af en toe zien we in de verte zelfs kleine blauwe stukjes omringd door witte wolken en de plekjes worden plekken, zou het dan toch???
Het is inmiddels overwegend zonnig, af en toe schuift er een wolkje voor de zon, het is heerlijk, heel wat beter dan de regen van vanochtend!

IMG_2577 Voor we in Vila Real aankomen gaan we eerst nog gastanken in Ayamonte, het laatste LPG station voor de grens. Gelezen dat het in Portugal steeds lastiger wordt om LPG te tanken en vol is vol zeggen we altijd! Onderweg weer genoten van de ooievaars die hun nesten maken op de elektriciteitspalen, ’t is soms net een flatgebouw met hier en daar vier nesten boven elkaar in één mast. Ook in Vila Real zijn de ooievaars actief, we genieten nog een poosje van de zon en horen de ooievaars klepperen die hier op de schoorstenen hun nesten aan het bouwen zijn.