NAAR DE “COSTA DEL SOL” en VERDER (week 6)

WOENSDAG 27 FEBRUARI

IMG_2643 Erg lang hoeven we niet te wachten op een mooi plekje, de eerst camper vertrekt al als we nog in bed liggen. Tegen tienen komt er een hele mooie plek vrij en we verkassen, hebben hier een mooi uitzicht over de lagune, er is geen wolkje te zien en de stoelen gaan naar buiten, dit wordt weer een dag genieten! Aan het begin van de middag staat Harrold voor onze neus, al een paar jaar komen we elkaar af en toe tegen en het is altijd leuk even bij te praten, zij komen net aan en staan op één van de laatste vrije plekjes, even later komt ook Marianne even langs, gezellig!

IMG_2645 Altijd weer leuk een wandeling naar het strand te maken, je loopt dwars door de lagune of je gaat voor € 1,00 met het treintje mee, wij nemen de benenwagen, vinden we natuurlijk veel gezonder dan op onze krent in het treintje te zitten! Op het strand ontmoeten we ook weer Harrold en Marianne en hun vrienden en drinken met z’n allen iets op één van de terrasjes. Boven land wordt het steeds donkerder en er ‘lijkt’ regen aan te komen, we kiezen er voor om terug te lopen en niet met het treintje te gaan. Het pakt allemaal goed uit, de regen blijft uit!

DONDERDAG 28 FEBRUARI

IMG_2648De dag begint overwegend bewolkt, af en toe komt de zon tevoorschijn, een voorbode voor de komende 10 dagen?? Op Weer Online gezien we dat het vanaf zaterdagavond prut weer wordt en tot volgende week zondag vallen er elke dag wel buien maar het is wel 18 graden, koud is het dus niet! We hopen natuurlijk dat de weermannen er helemaal naast zitten.

IMG_2657 ’s Middags een stukje gefietst richting Fuzeta, na 6,5 kilometer is mijn voorband bijna leeg!!!! We hadden een klein stukje terug een restaurantje gezien en daar gaan we even vragen of ze een fietspomp hebben, onze pomp doet het helaas niet, en uitgelegd wat het probleem is, binnen vijf minuten is de band weer hard en fietsen we snel terug naar de camper. Gelukkig houdt de band het tot we terug zijn, er zat een scherp steentje in de buitenband, de boosdoener! Morgen op zoek naar een spuitbus waarmee je onderweg een band kunt repareren, lijkt ons wel handig!

IMG_2651 Toch hebben we onderweg ook nog wel genoten. Eigenlijk zijn we niet zo blij met de wolken van vandaag maar als je over de lagune uitkijkt met zo’n schitterende wolkenpartij erboven is het ook wel weer genieten. Vorig jaar fietsten we hier met Siem en Franka en stonden Siem en Simon samen bij het waterrad, vandaag mag ik aan het wiel draaien, ik blij! In het hokje ernaast is een bak waarin je de was kunt doen, wel handig als je met z’n tweeën bent, kan de één voor de watervoorziening zorgen en de ander de was doen.

VRIJDAG 1 MAART

IMG_2661 Vandaag begint in Nederland de Meteorologische Lente, of het in Nederland ook echt Lente is valt te betwijfelen, hier hebben we het in ieder geval wel, er staat ons een mooie dag te wachten. Volop zon, windkracht 2 en het rapportcijfer 10 volgens de meteorologen. We gaan op de fiets naar Tavira, even snuffelen bij één van de grootste Chinese winkel die we kennen, er is daar echt van alles te koop, speelgoed, huishoudelijke artikelen, serviesgoed, linnengoed, televisies, etc. etc. ze hebben er bijna alles, waar wij voor gingen hadden ze helaas niet!

IMG_2667 Na een poosje snuffelen fietsen we naar “Continente” waar je in het ‘Gran-Plaze’ heerlijk kunt eten, er is van elk wat wils, Chinese wok, gebakken vis, hamburgers, piza’s, etc., wij nemen een bordje Dönner-Kebab voor een prijsje waar je blij van wordt, € 5,00, het is hier zelfs nog goedkoper dan in Turkije en het is nog echt lekker ook!!!! Tot slot een kopje koffie en dan nog even naar de Lidl gefietst. Terug bij de camper kunnen de stoelen naar buiten en kijken we tegen een strak blauwe lucht aan, alleen jammer dat de wind wat aan de frisse kant is.

ZATERDAG 2 MAART

Zo, we zijn weer lang genoeg in Pedras de’l Rei geweest en gaan weer verder. We gaan 10 km verderop naar ‘Far West Syle Camp’ een rommelige kleine camping tussen Fuseta en Moncarapacho met een niet al te snugger overkomende eigenaar, hij schrijft ons in met ons kenteken en dat gaat zelfs al een beetje moeilijk, hij kan amper lezen wat we opgeschreven hebben en houdt het potlood ondersteboven. We blijven hier omdat we morgen naar de maandmarkt in Moncarapacho willen en dit is de dichtstbijzijnde plek waar je met de camper kunt overnachten.

IMG_2697 Je maakt wat mee op zo’n camping! Er loopt een groot zwart varken rond, gelukkig wel aan een touw anders zou je er ‘last’ van hebben. Op een gegeven moment komt er een witte auto aanrijden, de klep gaat open en de baas van de camping, we weten inmiddels dat hij Eugène heet, haalt het varken op en met man en macht proberen ze het varken achter in de auto te krijgen, het varken, ook niet gek, zet zijn poten stijf en weigert dit natuurlijk! Benieuwd naar de afloop? het varken heeft gewonnen en snuffelt weer vrolijk rond op de camping.

IMG_2704De eigenaar van de camping, Eugène, blijkt eigenaar/directeur te zijn van ‘Circus Dallas’. Naast de camping staan een aantal trucks met opleggers met deze naam erop. Of het circus ook daadwerkelijk nog voorstellingen geeft is nog maar de vraag, daar ziet het in ieder geval niet naar uit. In de loop van de dag komen ook Harrald en Marianne en hun reisgenoten Martin en Hannie op de camping aan.

IMG_27052705 ’s Middags op de fiets naar Fuseta, een tochtje van krap 5 kilometer dus dat valt wel mee. In het dorp zelf is weinig te beleven, morgen zal het er wel drukker zijn want dan is er een rommelmarkt. Nu staan er nog campers op de parkeerplaats waar morgen de markt is, we nemen aan dat ze vanavond allemaal weggestuurd zullen worden. Het gebied tussen Fuseta en Moncarapacho is licht glooiend waar veel amandel-, vijgen-, mandarijnen- en sinaasappelbomen staan, er liggen meer sinaasappels op de grond liggen dan er in de bomen hangen.

ZONDAG 3 MAART

IMG_2713 Gistermiddag nog lekker buiten kunnen zitten, vandaag ziet het er heel anders uit. Het is zwaar bewolkt en de eerste voorspelde buien zijn al gevallen en de verwachting is dat het vanochtend ook nog het geval zal zijn. Vanmiddag en vanavond zou het droog blijven iets wat we harte hopen want we willen naar de markt in Moncarapacho. De voorspellingen komen niet helemaal uit en tussen de  buien door fietsen we naar de markt, gelukkig zijn er op de markt zeilen gespannen anders had we daar wel een nat pak opgelopen, op de terugweg pikken we een klein buitje mee.

IMG_2711 De maandmarkt in Moncarapacho ziet er niet veel anders uit dan de weekmarkt in Quateira, uitgezonderd de platte kippen die hier op houtskool worden geroosterd, dat hebben we in Quarteira nog nooit gezien. Iedereen die ons kent weet het al, Simon is gek op kip dus ………… in de fietstas hebben we kip! Op een markt als deze genieten we ook altijd van zo’n lekkere (vette) ‘Churros’ gewenteld in kaneel met suiker, zo lekker!!!! Op de terugweg gaat er iets mis, we nemen een andere route en komen uit op de N-125, helemaal fout, we fietsen vijf kilometer om!

MAANDAG 4 MAART

IMG_2715 We verlaten de camping en gaan op zoek naar een plek met een harde ondergrond, de komende dagen worden er veel buien voorspeld en ook periodes met langdurige regen, we staan dan liever op een harde ondergrond dan ergens op het gras of op zand. We gaan richting Quarteira daar is woensdag markt en omdat het geen weer is om in de zon te zitten is het wel leuk om tussen de buien door over een markt te slenteren, naast de markt is een parkeerplaats waar je vanaf dinsdag vrij kunt staan.

IMG_2718 Het lijkt hier wel herfst, slagregens en een keiharde wind. We wisten het al, als er in Nederland een hoge druk gebied is, is het in het zuidwesten van Europa slecht. Wij hebben al weken mooi weer gehad, nu zijn ze in Nederland aan de beurt en daar zijn ze erg blij mee, wij passen ons wel een weekje aan, zolang schijnt het natte weer nog een te houden. Je zal deze week maar een vakantie geboekt hebben in de ‘zonnige’ Algarve, dan heb je wel verschrikkelijk veel pech!

IMG_2721 We kijken in Quarteira eerst even op het strand voorbij de vissershaven en in de wijk erachter, nergens staan campers, er staat alleen een bord met een camper erop en daar een streep doorheen, niet meer toegestaan dus! We gaan terug naar de officiële camperplaats, daar waar op woensdag de grote zigeunermarkt is. Voor € 2,00 mag je hier overnachten en morgen moet je verhuizen naar de parkeerplaats die er naast ligt en daar mag je dan een dag vrij staan. We staan nu zo dicht bij de markt dat we er, als het even droog is, zo naar toe kunnen lopen.

IMG_2725 Gelukkig wordt het in de loop van de middag minder heftig buiten en kunnen we onze kop buiten de deur steken zonder direct kletsnat te worden, het regent zelfs een poosje niet meer. Om toch nog even een frisse neus te halen lopen we voor een boodschapje naar de Lidl, 300 meter verderop. We verwennen ons zelf, je moet wat met dit vervelende weer, en nemen ‘Pastel de Nata’ mee, een Portugese lekkernij voor bij de koffie.

DINSDAG 5 MAART

IMG_2737 De dag begint beter dan gisteren, we zien zelfs weer blauw als we naar boven kijken. Als vroeg verplaatsen we de camper naar het parkeerterrein naast de camperplaats. Het is er aardig schuin en nu kunnen we nog kiezen waar we gaan staan. De parkeerplaats stroomt helemaal vol, er staan inmiddels heel wat Nederlanders tussen, mensen die we overigens geen van allen kennen behalve Jos en Irene die we zes jaar geleden in Griekenland voor het eerst hebben ontmoet, zij kwamen rond de middag het terrein op rijden, hartstikke leuk elkaar weer te zien en te spreken.

IMG_2735 Na de middag op de fiets naar Quarteira, een boodschapje halen bij de Nederlandse Mercado, snuffelen bij de Chinese winkel waar we met een paar schoenen in de hand weer uitkomen en fietsen over de boulevard. Er staat veel wind en een stevige branding doet het zeewater opstuiven. Zagen we gisteren in de buurt van de vissershaven geen camper staan, nu staan er zeker 25, w.s. waren ze gisteren toen wij er langs reden net weer weggestuurd. Aan het eind van de middag onder het genot van een drankje weer heerlijk bijgekletst met Jos en Irene.