SCANDINAVIË: “TERUG NAAR DE LOFOTEN” (week 10)

ZONDAG 18 AUGUSTUS

IMG_7650 De dag begint zoals voorspeld met bewolking en als de voorspellingen uitkomen gaat het ook nog regenen vandaag.
Via het binnenland (204 en 205) rijden we naar Askersund aan het Vättern, komen langs Svartå, en Laxå, daar is de ICA open en gaan we onze voorraad weer aanvullen en omdat het zondag is nemen we gelijk iets lekkers mee voor bij de koffie. Laxå is verder een nietszeggend dorpje waar je beter aan voorbij kunt rijden.

IMG_7575 Het is een mooie licht glooiende en afwisselende route met weilanden met herten, paarden, koeien, schapen, mooie gekleurde huizen, meestal rood, met glad gemaaide gazonnetjes, graanvelden, velden met koolzaad, meren, vennetjes, water stromen en natuurlijk de onvermijdelijke Zweedse bossen, al met al een vriendelijk langschap waar we weer bijna niemand tegenkomen, mocht iemand denken dat Zweden alleen uit bomen bestaat, dan hebben ze het helemaal mis.

IMG_7657 Vanaf Askersund gaan we richting Karlsborg aan de westkant van het Vättern. Op de parkeerplaats waar we lunchen parkeren ook een paar mooie oude Amerikaanse auto’s. Zweden zijn gek op die benzine slurpende exemplaren je komt ze dan ook regelmatig tegen, af en toe zie je toch wel hele gave exemplaren!

IMG_7678 In Karlsborg staat een indrukwekkend fort met machtige muren en net als we de vesting willen gaan bekijken, komt de beloofde regen. Nu maar hopen dat het ook nog een keer ophoudt! Bijna een eeuw heeft men gewerkt aan het bolwerk, dat moest dienen als reservehoofdstad, maar toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak staakte men de werkzaamheden omdat duidelijk werd dat dergelijke fortificaties toen geen nut meer hadden. De vesting is nog altijd in gebruik door het leger maar is wel toegankelijk en dat hebben we na de bui met eigen ogen gezien.

IMG_7671 In de vesting is veel te zien, o.a. het Museum met daarboven de Garnizoenskerk en tijdens een rondleiding waan je je in de 19de-eeuw. Na ons wandeling door het fort gaan we op zoek naar een plek voor de rest van de dag. In Karlsborg staat het vol met verbodsbordes voor kamperen en parkeren en als ze er niet staan staat er wel een bord dat je er in ieder geval niet de nacht mag doorbrengen, verder dus. In Mölltorp aan het Kyrksjön is weer een zwemgelegenheid in het meer en daar is altijd een parkeerplaats bij. We hebben weer prima een vrije plek tot morgen!

MAANDAG 19 AUGUSTUS

IMG_7703 Zuidelijk van Hjo trekt zich evenwijdig aan het meer de 100 km. lange, woeste heuvelrug Hökensås uit. Hij is bedekt met zand en stenen, in de ijstijd achtergelaten door rivieren, en met dichte dennenbossen en mossen, waardoor het geheel lijkt op het landschap van Noordelijk Zweden, zo lezen we in ANWB Goud en dat lijkt ons wel wat. Verspreid over het gebied liggen talrijke heldere meertjes met forellen, waardoor de streek druk bezocht wordt door vissers. De Hökensåsled, is bewegwijzerd (niet kunnen vinden) en ook voor niet-vissers interessant.

IMG_7691 De tocht begint bij Brandstorp en tot daar willen we eerst de route langs de kust volgen, nee dus, we krijgen weer eens te maken met een wegomleiding en worden eerst verder het land ingestuurd. Het is jammer, gelukkig schijnt de zon en dat maakt weer een hoop goed. In Tibro gaan we weer terug naar het Vättern en komen uit in het gezellige havenstadje Hjo.
De stoelen gaan even naar buiten, het is koffietijd. Als je zou willen zou je hier op de parkeerplaats bij de haven kunnen overnachten!

IMG_7697 Wij gaan op weg naar Brandstorp en daar gaan we op zoek naar de Toeristinfomatie, kijken of we een routebeschrijving kunnen krijgen. Een toeristenbureau is er niet, we vinden alleen een aanplakbord met de kaart van de streek. Bij de Landwinkel verwijzen ze ons naar de camping negen kilometer landinwaarts en onderweg daar naar toe komen de bijzondere 17de-eeuwse kyrka tegen die we natuurlijk weer vereeuwigen.

IMG_7705 Bij de camping krijgen we een platte grond van de directe omgeving met daarop tientallen kleine meertjes die, volgens de receptioniste, met de camper te bereiken zijn en we gaan op zoek. Inderdaad zijn ze wel te bereiken maar je wil niet weten hoe. We slaan een onverharde zijweg in in de veronderstelling dat het goed te doen is, dat ‘goed’ kunnen we wel vergeten, het is een weg vol ribbelsporen en wat los kan trillen trilt los en we gaan snel weer terug. We hebben wel kunnen constateren dat het een prachtig gebied is. Terug naar de geasfalteerde weg hebben we eerlijk gezegd even geen idee waar we zitten, slaan op het eind van de weg op goed geluk linksaf en komen uiteindelijk terecht in Furusjö en daar vinden we, hoe kan het anders, weer een prima plek aan een meer.

DINSDAG 20 AUGUSTUS

IMG_7708 Eerst maar even naar Mullsjo voor weer wat verse mondvoorraad en dan over binnenwegen naar het westen. In Liared gaan we richting Ulricehamn en dan naar Vågardå
We rijden weer door een geweldig stukje Zweden, heel anders dan in het noorden maar niet minder mooi, kleine dorpjes met een paar huizen en/of boerderijen, weilanden met koeien, graanvelden en de eeuwig zingende bossen wisselen elkaar af en de weg slingert er zich doorheen, prachtig!

IMG_7711 We volgen de gele route uit onze wegenatlas en komen toch voor een verrassing te staan, je mag toch aannemen dat het betrouwbare doorgaande wegen zijn maar dan ineens is er geen verharde weg meer en is er een bijna alleen uit kleine stenen bestaande verbreding, gelukkig er wordt er wel hard aan gewerkt de weg beter begaanbaar te maken.

IMG_7717In Almestad slaan we linksaf en volgen weer een bordje zwemgelegenheid, de ervaring leert inmiddels dat in deze omgeving zo’n plek één van de weinige mogelijkheden is waar je aan het water kunt staan. Het nadeel is wel dat de bewegwijzering maar één keer wordt aangegeven en verder moet je het zelf maar uitzoeken, op onze zoektocht komen we wel op een erg leuk binnendoor weggetje terecht, maar vinden toch niet wat we zoeken.

IMG_7720 Verderop richting Vågårda is rechts een groot meer en daar staat een visplek aangegeven, ook weer zo’n plek waar je een mooi uitzicht over het meer kunt hebben. Direct aan het meer lukt niet met de camper maar er is wel een mooie open grasplek waar we kunnen staan en we gaan er in ieder geval lunchen! De rest van de middag genieten we van de zon die regelmatig te voorschijn komt en van de om ons heen fladderende grote libelles, hoe feller de zon hoe meer libelles er verschijnen.

IMG_7730Aan het eind van de middag trekken de wolken weer samen en gaan we een stukje verder, al snel zien we weer een bordje zwemwater, deze keer ook met visgelegenheid, camping en restaurant, de camping en het restaurant zijn afgeplakt, we gaan het nog een keer proberen. Na drie kilometer hebben we weer een geweldige plek te pakken, een verlaten camping met uitzicht op het Sämsjön en …….. met een vuurplaats!
’s Avonds is de zon weer helemaal terug en gaan we weer eens een vuurtje stoken, het is nog heerlijk buiten.

WOENSDAG 21 AUGUSTUS

IMG_7742 We blijven vandaag aan het Sämsjön en gaan de omgeving verkennen. Honderd meter verderop staat de  ‘Norra Säms kyrkoruin’, een ruïne van een 13de-eeuws kerkje dat volgens de herdekingssteen van 1200 tot 1843 werd gebruikt, toen werd het te klein en werd er samen met het nabijgelegen Skölvene een nieuwe kerk gebouwd. De  muren van de oude kerk werden in 1932 gerestaureerd en voor de oude kerkbel werd in 1955 een nieuwe klokkentoren gebouwd.

IMG_7748 Een bewolkte en droge dag maar gelukkig trekken aan het eind van de middag de meeste wolken weg en kunnen we nog een poos van de zon genieten, we hebben niet alleen warmte van de zon maar ook van ons vuurtje.

DONDERDAG 22 AUGUSTUS

IMG_7709 De dag begint goed, de zon schijnt en nu maar hopen dat het zo blijft vandaag. We gaan weer op pad en rijden via Annelund en Grude naar Vårgårda.
Sommige stukken in deze streek doet ons een beetje aan het glooiende Zuid Limburgse landschap denken maar dan met Zweedse houten huizen en de bossen bestaan niet alleen meer uit dennen maar we zien hier ook berken, eiken, lindes etc,. afwisselender dan in het noorden.

IMG_7752 We komen steeds minder campers en caravans tegen en als e er al een tegen komen is het een Zweed, het seizoen loopt duidelijk op z’n eind. In Zeden loopt het hoogseizoen van begin juli tot half augustus, ’s avonds wordt het steeds sneller donker en de wordt het ook snel kouder, de afgelopen dagen was het ’s nachts meestal rond de 10 graden. als we al een camper of een caravan tegenkomen dan is het een Zweed. In deze omgeving wordt veel graan verbouwd en de boeren zijn druk de oogst binnen te halen.

IMG_7757 In Sollebrunn gaan we richting Götenborg en na vijf kilometer, net voor Gräfsnäs, volgen we weer een zwembordje en al heel snel hebben we, hoe kan het ook anders, weer een prachtig te pakken, deze keer bij een haventje. Het is inmiddels mooi blauw en we gaan genieten!!!!!! Tegenover het haventje is een grote parkeerplaats en we zijn natuurlijk nieuwsgierig waar die voor is. We staan aan de rand van een prachtige ‘Kulturreservatet’ met daarin de ruïne van het ‘Gräfsnässlott’, een bygdegård met soldaten onderkomens en diverse kunstwerken.

IMG_7792 Deze keer vallen we wel met de neus in de boter, vanavond is er een bijeenkomst van de ‘Alingsås Motorveteraner’ en ruim 250 oude auto’s en motoren, allemaal van voor 1983, rijden vanaf half zes in een constante stroom het park binnen, het motor-geronk houdt ruim een uur aan en dan wordt het wat rustiger. Om zeven uur zijn alle auto’s wel zo’n beetje gearriveerd en gaan we kijkje nemen, wat een spektakel, zoveel oude auto’s en motoren hebben we nog nooit bij elkaar gezien. Het is niet alleen druk met oude auto’s er komen ook heel veel belangstellenden op af.

IMG_7802 Na een uurtje zijn we weer terug en begint het motorgeronk van voren af aan maar nu de andere kant op, op het aanplakbiljet hadden we al gezien dat alle auto’s voor negen uur het park weer af moeten zijn! Het was ook leuk om te zien welke types eigenaar zijn van de diverse soorten auto’s.
Wat een heerlijke zonnige dag, we tekenen er voor dat het zo blijft tot maandag en hebben daar graag onze laatste Zweedse kronen voor over!

VRIJDAG 23 AUGUSTUS

IMG_7822 We worden weer gewekt door de zon die de camper in schijnt en het beloofd weer net zo’n mooie dag te worden als gisteren. We zijn voor de derde keer in Scandinavië, de eerste keer was onze eerste overnachting in de omgeving van Marstrand, de tweede reis was het één van onze laatste overnachtingen en ook deze reis willen deze plek niet overslaan. Om half tien gaan we weer op pad en via Sjövik en Kungälv rijden we naar het ons bekende plekje en doen onderweg nog wat weekendboodschappen, we zijn van plan tot zondag in Marstrand blijven.

IMG_7828 Vanochtend even overwogen tot het eind van de middag bij het haventje in Gräfsnäs te blijven en dan naar Marstrand te rijden, maar goed dat we dat niet gedaan hebben, als we in Marstrand aankomen is aan de zuidkant van de burg, daar waar de mooiste plekjes zijn, nog maar één plekje vrij en al snel na ons komen we er nog drie campers. Aan het begin van de middag vertrekt de camper die het mooiste plekje heeft en wij verplaatsen de camper. We hebben nu vrij uitzicht op de rotsen, het water en de brug en met de zon erbij is het helemaal verrukkelijk!

IMG_7838 In de loop van de middag raakt de plek aan de noordkant van de brug ook vol, ze staan zelfs op de parkeerplaats voor de auto’s en aan het eind van de dag staan er zeventien campers en drie caravans en dat is de eerste keer deze reis dat we met zoveel campers bij elkaar staan. Op twee na, een Duitser en wij, zijn het zijn allemaal Zweden, ze denken vast dat het een mooi weekend wordt! We hebben in ieder geval weer een mooie dag te pakken en worden ook nog getrakteerd op een mooie zonsondergang.

ZATERDAG 24 AUGUSTUS

IMG_7849 Wat is het toch lekker, gewekt worden door de zon die weer volop schijnt, alleen in de verte een paar stapelwolken, er staat ons zo te zien weer een mooie dag te wachten. We genieten volop, lezen en duiken een keer in het koude zeewater (Simon niet, die vindt het veel te brrrrrr) dat volgens onze buurman ongeveer 17,5 graden is. ’s Avonds eten we ‘Fish and Chips’, gisteravond van een stel vissers een paar mooie makrelen gekregen, die leggen we in de rookoven en de chips halen we bij het restaurantje op de grote parkeerplaats.